8 vikingedestinationer som skal opleves

March 11, 2016

Vikingen er efterhånden blevet et dansk varemærke, og over hele verden associeres vi og resten af Skandinavien, på godt og ondt, med vore forfædre. Populære Tv-serier som The Vikings og Game of Thrones har ligeledes bidraget til, at vikingerne fortsat er et poulært tema. I samarbejde med hotelsøgesiden www.trivago.dk har vi lavet en liste med 8 destinationer, hvor vikingerne bosatte sig og påvirkede stedets historie i så høj en grad, at det stadig kan opleves i dag, mere end 1000 år senere. Tag et kig, og bliv inspireret til at drage ud på dit eget vikingetogt.

Vikings_Map_DK

På kortet kan du se 8 destinationer, som vikingerne erobrede, og som den dag i dag stadig bærer præg af vikingernes erobring.

Jorvik Viking Centre (York, England)

Jorvik-Viking-Center

Kilde: Jorvik Viking Centre

Mange af vikingerne drog af sted hjemmefra på togter og bosatte sig i andre lande. Et af de steder, hvor de etablerede sig var i York i det nordlige England. Erobringen af York fandt sted Allehelgensdag i 866 – en dato som sandsynligvis blev valgt med om-hu, da det var en vigtig helligdag, hvor mange af byens ledere gik i kirke. Dermed håbede vikingerne på et effektivt overraskelsesangreb. I dag kan du genopleve vikin-getiden i York på Jorvik Viking Centre, som er en populær turistattraktion i Storbritan-nien. Centeret ligger på et af de vigtigste udgravningssteder fra Vikingetiden, og med forskellige lyde, lugte og udklædte mennesker garanteres du en ægte vi-kingeoplevelse.

Vikinger: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/jorvik_viking.jpg
Tidskapsel: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/jorvik_capsule.jpg
Viking: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/jorvik_march.jpg

Læs mere om Jorvik Viking Centre: http://jorvik-viking-centre.co.uk/
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/york-41492/hotel

Lofotr Vikingemusem (Lofoten, Norge)

Lofotr-vikingeskib

Kilde: Kjell Ove Storvik

På Lofotr vikingemuseum i Norge har du mulighed for at besøge Europas længste langhus. Ud over forskellige film og udstillinger kan du også opleve en sejltur i en tro kopi af et vikingeskib (Gokstadskibet) og deltage i et ægte vikingegilde med lamme-lår og mjød. Lofotr vikingemuseum ligger i smukke omgivelser i Lofoten og kan kom-bineres med en ferie til de omkringliggende øer.

Langhus: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/lofotr_langhus.jpg
Vikingskib: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/lofotr_vikingskip.jpg
Bueskydning: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/lofotr_bue.jpg

Læs mere om Lofotr vikingmuesum: http://www.lofotr.no/
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/lofoten-489933/hotel

Ribe VikingeCenter (Ribe, Danmark)

Ribe-vikingecenter

Kilde: Ribe VikingeCenter

Ribe er ikke kun Danmarks ældste by – den var også en af de vigtigste byer i vikinge-tiden inden for handel, håndværk og landbrug. Ribe VikingeCenter er en rekonstruk-tion af vikingernes markedsplads og landsby, hvor du kan opleve udviklingen gennem hele vikingetiden. Her har du mulighed for at prøve bueskydning og opleve fantasti-ske falkonershows. Der arrangeres også forskellige prøv-selv-aktiviteter. Du kan bl.a. ”gå Holmgang”, som er en duel mellem to vikinger på en holm, som betyder en lille ø. Med andre ord, er du garanteret en autentisk vikingeoplevelse på Ribe VikingeCen-ter.

Heste: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/ribe_hester.png
Falk: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/ribe_falk.png
Langhus: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/ribe_maleri.png
Gård: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/ribe_landbruk.png

Læs mere om Ribe Vikingcenter: http://www.ribevikingecenter.dk/en/home.aspx
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/ribe-45107/hotel

Waterford Viking Triangle (Waterford, Irland)

Waterford-Viking-triangle

Kilde: www.waterfordtreasures.com

Vikingerne drog også til Irland, hvor de i 914 grundlagde den første irske by, Water-ford. I dag danner hjertet af Waterford rammen om ”Waterford Viking Triangle”, også kaldet ”Waterford Museum of Treasures”, som består af tre museer, Reginald’s Tower, Medieval Museum og The Bishop’s Place. Til sammen giver de tre museer et glimren-de indblik i Waterfords historie og vikingernes indflydelse på byen. Waterford er en hyggelig by, der byder på historiske monumenter og charmerende små gader, som bare venter på at blive udforsket.

Trapper: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/waterford_stairs.jpg
Reginald Tower: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/reginald_towers.jpg
Museum: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/waterford_museum.jpg

Læs mere om de tre museer: http://www.waterfordtreasures.com
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/waterford-42644/hotel

Birka (Björkö, Sverige)

Birka-sverige

Billedekilde: Strömma Turism & Sjöfart AB

På øen Björkö, uden for Stockholm, ligger Sveriges formentlig ældste by, Birka, som blev grundlagt i 700-tallet. Birka blev hurtigt en blomstrende by og centrum for han-del i Nordeuropas vikingetid. Efter ca. 200 år forsvandt indbyggerne på mærkværdig vis fra Birka, og man er stadig usikker på hvorfor. Birka har siden 1993 været på UNE-SCOS verdensarvsliste. Mange af Birkas arkæologiske fund kan ses på Sveriges Histo-riske Museum i Stockholm, men for at få en ægte vikingeoplevelse er det værd at tage færgeturen til Birka, hvor der arrangeres guidede ture og aktiviteter for både store og små.

Hus: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/birka_hus.jpg
Vikinger: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/birka_vikinger.jpg
Væving: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/birka_veving.jpg

Læs mere om Birka: http://ww2.stromma.se/sv/Birka/Upptack-Birka/Om-vikingastaden/
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/ekeroe-52282/hotel

Qaqortoq (Qaqortog, Grønland)

Quaqortoq

Kilde: www.greenland.com

Erik den Røde er den mest kendte viking i Grønland, da det eftersigende var ham, der for godt 1000 år siden, navngav landet og indledte vikingernes grønlandske æra. Sa-gaerne fortæller, at Erik den Rødes far, Thorvald Åsvaldsson, blev forvist fra Norge i 960 på grund af ”nogle drab”, og hele Eriks familie slog sig derfor ned i Island. Men Erik den Røde blev ramt af samme skæbne, da han i 982 blev landsforvist fra Island på grund af drab, hvorfor han drog mod Grønland. I nærheden af byen Qaqortog, som er Sydgrønlands største by, kan du besøge vigtige ruiner fra vikingetiden, som Hvalsøy kirke og en rekonstruktion af Tjodhildes kirke (opkaldt efter Erik den Rødes kone) i Brattahlid, hvor Erik den Røde boede.

Tjodhildes kirke: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/tjodhilde.jpg
Hvalsøy kirkeruiner: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/hvalsoy.jpg
Landskab: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/landskap.jpg

Læs mere om Grønlands vikinghistorie: http://www.greenland.com/en/things-to-do/cultural-experiences/norse-history-in-greenland/
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/gronland-31463/hotel

Eiriksstadir (Buoardalur, Island)

Eiriksstadir-island

Kilde: www.eiriksstadir.is

Nær Buoardalur i Island kan du besøge huset, hvor vikingen Leif Eriksson, søn af Erik den Røde, blev født. Det gamle vikingelanghus er blevet rekonstrueret, hvilket giver et godt indblik i, hvordan Leif Eriksson voksede op i det naturskønne område. Guiderne er udklædte som vikinger, og deres livlige vikingehistorier i langhuset rundt om bålet giver gæsterne en stemningsfyldt oplevelse. Dalen ligger 2 times kørsel nord for Reykjavik og kan nemt kombineres med en tur til den Islandske hovedstad.

Langhus: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/eirikstadir_3.jpg
Historiefortælling: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/eirikstadir2.jpg
Eiriksstadir: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/eirikstadir_1.jpg

Læs mere om Eiriksstadir: www.eiriksstadir.is
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/buoardalur-594494/hotel

L’Anse aux Meadows (L’Anse aux Meadows, Canada)

L'Anse-aux-Meadows

Kilde: Barrett & Mackay Photo

L’Anse aux Meadows er det eneste sted på det nordamerikanske kontinent, hvor der er fundet bevis på vikingernes bosættelse. Leif Eriksson, som opdagede området, kaldte området Vinland, og det har siden 1978 været at finde på UNESCOs verdens-arvsliste. På den arkæologiske plads er der lavet rekonstruktioner af langhusene fra vikingetiden. Her kan du opleve, hvordan vikingerne levede for 1000 år siden og del-tage i aktiviteter som øksekastning eller få spået din fremtid på ægte vikingemanér.

Hus: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/vk_hus.jpg
Langhuset: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/canada_hus.jpg
Landskab: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/viking_landskap.jpg
Vikinger: http://imgec.trivago.com/contentimages/press/images/canada_vikinger.jpg

Læs mere om L’Anse aux Meadows: http://www.newfoundlandlabrador.com/PlacesToGo/LAnseAuxMeadowsNationalHistoricSite
Find hoteller i nærheden: http://www.trivago.dk/st-anthony-62339/hotel

Om trivago
Rejsende finder deres ideelle hotel til den bedste pris på www.trivago.dk. Hver måned hjælper trivago over 120 millioner brugere med at sammenligne priser fra mere end 200 hotelbookingsider. I gennemsnit sparer rejsende 36 % per booking ved at benytte trivago. Over 1 million hoteller og 175 millioner hotelanmeldelser fra hele verden er inkluderet i søgningerne på trivago.

Denne pressemeddelelse må publiceres med henvisning til www.trivago.dk. Skriv til vibe.fogh-andersen@trivago.dk for at modtage pressemeddelelser fra trivago.

Similar articles

Hvor skal du hen i påsken?

En nylig undersøgelse fra hotelsøgesiden www.trivago.dk giver et indblik i danskernes rejseplaner for påsken 2017. Opgørelsen viser, at europæiske hovedstæder er populære valg blandt danskerne. London

tHPI: Denne destination er den dyreste i norden

En nylig opgørelse over hotelpriser fra www.trivago.dk viser, at Island fortsat stiger i popularitet. Fra marts 2011 til marts 2017 er hotelpriserne på Island steget med hele 137 %.  Til sammenligning

Undersøgelse: Hvordan rejser vi i vinterferien?

En undersøgelse fra hotelsøgesiden www.trivago.dk har taget temperaturen på danskernes rejseplaner for vinterferien 2017. Vi foretrækker især Thailand og Spanien, hvis rejsen skal fyldes med sol og sa